Summa sidvisningar

söndag 4 december 2011

Trädgårdsarbete i december


Har haft lite ved liggande under en presenning
som jag var tvungen att ta mig an.Men var
skulle jag lägga den? Fullt överallt. 

Varför inte på gamla dasset?
Jag använder ju inte det ändå:-)
 Sagt och gjort , så fick det bli.

Nu är kubikmetern inne under tak 
och kommer förhoppningsvis att 
värma mig när dagarna blir kallare.

Så var det lilla granen också. Den som jag själv
 har dragit upp från ett litet frö från kotten.Får se om
 den klarar sig. Det ska vara en ormgran.


Ormgranen 
är en sällsynt variant av en vanlig gran, 
som har sparsamt grenade kransgrenar.
Ormgranens märkliga utseende beror på 
att den av genetiska orsaker har förlorat 
förmågan att bilda sidoskott på grenarna.
 Stammen eller en gren kan växa flera år
 utan att bilda något eller bara några 
enstaka sidoskott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar