Summa sidvisningar

söndag 27 april 2014

Hjälmareds folkhögskola

Idag var det öppet hus på Hjälmareds folkhögskola och jag åkte dit för jag var inbjuden av min kusins dotter Karin Carlsson som har gått på media- och kommunikation under snart ett år. Tanken var nog från skolans sida att visa upp sig för kommande elever, så när jag fick en hövlig fråga vilken linje jag hade tänkt gå, svarade jag med ett leende att jag nog inte tänkt mig någon linje, egentligen, utan bara var lite nyfiken på skolan! Men man vet ju aldrig....



I entréen möttes jag av citykiosken, vilket
 säkert var en central plats på skolan, men
själva skolan låg idylliskt vid en sjö, ute på landet.

Jag fick nöjet att vara med på en minilektion,
 där medieeleverna höll på att göra ett magasin
om skolan, och det diskuterades hur layouten
 skulle se ut. Var reportage och intervjuer
skulle sitta i förhållande till varandra.
 Och jag som hade trott att allt sköttes
digitalt nuförtiden, men här flyttades
bilder och text om gång på gång.

Här sjunger eleverna en egen komponerad
sång om skolan och dess innehåll. Karin står längst till vänster.

Här spelas en sketch om hur det kan bli
när ett bord som oftast eleverna på den
 polisförberedande linjen brukade sitta vid,
 och en dag när de kom för att sätta sig, var bordet
 redan ockuperat. Skulle de andra flytta sig
eller??? Det slutade med att alla till slut
samsades runt bordet och det blev trångt men gemytligt!

Skolan låg så här vackert.


Jag har gått med i Alingsås fotklubb, och i den
 finns ett litet sidoprojekt, för den som har
 lust, att ta kort på 100 främlingar.  Man ska
 inte känna personen och man ska ta reda på
lite om personen ifråga. Från början tyckte jag att
utmaningen var för jobbig, så jag tvekade,
men så tänkte jag att, varför inte. Denna kvinna
 som jag stötte på på Hjälmareds folkhögskola,
 hade inget emot att ställa upp för ett foto.
 Jag har nu fotat 17 främlingar, och det känns jätteroligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar