Summa sidvisningar

onsdag 25 maj 2011

Sommarsoppa ?

Rengöring av kakelugn.
Någon har målat för nära krönet på kakelugnen
alltså måste jag då ta svinto och göra rent för min
ögonsten måste vara fri från målarfärg:-)
Idag har jag också eldat i den och det kändes
gott eftersom det har blåst rejält och det
 känns minsann i ett så här gammalt dragigt hus.

Det känns väl inte som om det vore dags för sommarsoppa
 en dag som denna med blåst och kyla men jag såg att
 potatisblasten börjar tränga upp ur jorden och då
 hoppas jag att det inte bara blir blast utan att det
 också kommer några potatisar inunder.
Jag har sagt att jag i år skall bli självförsörjande
på ingredienser till soppan så nu fattas bara
 morötter, purjolök, blomkål, och sockerärtor:-)
Gräslöken kommer på sitt vanliga ställe.
Sopprecept kommer senare för den som vill ha.

2 kommentarer:

  1. Klart att kakelugnen ska vara fin.
    Vad mysigt att kunna elda i den.

    Kram Lissen

    SvaraRadera
  2. Underbart med kakelugn!!! Jag har en helt nyrenoverad som jag inte ens har eldat i ännu. Det blir nog premiär i helgen...

    SvaraRadera