Summa sidvisningar

tisdag 18 oktober 2011

....som en bro över mörka vatten......

Nävraspång

På vägen mellan Borås och Alingsås ligger en rastplats
 som heter Nävraspång och där finns denna vackra stenbro. 
Jag har passerat den flera gånger förut men aldrig stannat till. 
Denna gången gjorde jag det.




Jag skickar med en dikt som min pappa
 Arne Karlsson skrev 1982.

EN BRO

En bro kan betyda så mycket
Kan fylla ett stort behov
Den förkortar vår resa ett stycke
Och sätts ju på stora prov.

En bro kan förbinda länder
Den kan närma städer och folk
Där den spänns mellan kullar och stränder
Och är för gemenskap en tolk.

De mörka djup överbryggas
Av brospann och kraftiga valv
Där starka trafiken ska tryggas
Den torde väl tåla ett skalv.

Men även kan där promenaden
Ge utsikt och smäktande vy
När sommar'n ger grönska åt bladen
Och solen ger purprad sky

En bro över okända öden
Ibland över dunkelhet
Kan bära oss ända till döden
Kan bära i evighet.

Den bro, som oss Herren danat
Från jorden till himmelen
Och vägen som Frälsaren banat
För rätt, om vi vandrar den.

Så se på de sköna vinjetter
Och bläddra i foldern min vän
Båd´ texter och bilder försätter
Ditt sinne i trans igen.

Där finner du vägar och leder
Ja, forsar och strömmar i den.
Så om du i ödmjukhet beder,
Den bron gör dig lycklig igen.

Arnicus   
( som var pappas signatur när han skrev olika saker)

1 kommentar: